Det er Bronze Classic fra Lakrids by Johan Bülow passagererne nu trakteres med på et af de store flyselskaber i luksuskategorien.

Lakridsen er ude at flyve

Hos Lakrids by Johan Bülow handler det om skabertrang og virkelyst, om at nørde med smagen og teksturen, om glæde, ærlighed og kreativitet og om en helt særegen passion for lakrids. Finde klodens bedste lakridsrod, og få hele verden til at elske lakrids med danske noter.

Af: Michael Winther

Ambitionerne er tårnhøje, kursen er udstukket og strategierne er på plads. Lakrids by Johan Bülow skal erobre verden. Med lakrids i tårnhøj kvalitet. Med smage der prikker, udfordrer og åbner. Smagsoplevelser af en anden verden, og med et strøg af Danmark og Skandinavien indlejret i historiefortællingen.

Den perfekte smag

Lakrids by Johan Bülow har gennem de senere udviklet sig til at være et internationalt brand, der er særdeles aktiv på eksportmarkederne. I dag er der international eksport til 20 markeder, og virksomheden beskæftiger omkring 250 medarbejdere. En eksplosiv vækst sat i scene af klare strategier og mål. Båret af kærligheden til lakrids og ambitionen om at præstere det unikke og særlige, og viljen til at gøre en forskel. Men hele eventyret og rejsen ud i det ukendte startede for ti år siden i små og ydmyge rammer. Nemlig hjemme i køkkenet på Bornholm. Med en Eva Trio gryde, nogle gode ideer og en sans for at omsætte dem til konstruktive forretningsplaner med internationalt udsyn.

- Det har været noget af en rejse. Den mest spændende rejse i mit liv. Vi har knoklet, vi har eksperimenteret, og vi har opnået en meget tilfredsstillende succes. Men jeg og alle medarbejderne er langtfra mætte. Vi knokler stadig løs, og ambitionen er, at komme ud på alle kontinenter med vores lakrids. Lære dem at elske lakrids, og give dem oplevelsen af den perfekte smag. Og den perfekte smag bruger vi virkelig lang tid på, og topper den med dedikation og selvkritik. Vores pejlemærke er nemlig, at gøre det hele lidt bedre hver dag. Det er det, kunderne og lakridselskerne skal opleve, og det vi lever og ånder for. Smagsoplevelsen er alfa og omega, og det er den vi brænder for at fintune til det ypperste, forklarer Johan Bülow, der sidste sommer solgte virksomheden, for at kunne hellige sig rollen som kreativ direktør, med ansvar for produktudviklingen.

Elsker lakrids

Johan Bülow er i dag kreativ chef i den virksomhed, han selv gundlagde 10 år tilbage.

Johan Bülow er en entreprenant iværksætter der, da det hele startede, satte sig for, at lokalisere et produkt der kunne forfines, tilføres nye ideer, råvarer og ingredienser. Et produkt der kunne differentiere sig fra andre produkter på markedet, og et produkt der havde et potentiale, der kunne løftes til nye højder og kvalitative standarder.

- Jeg elsker lakrids, så derfor er det vel ikke så overraskende, at det blev lakridssen, jeg kastede mig over. Det var samtidig eminent i forhold til min forretningsfilosofi, nemlig at finde et forholdsvis uopdaget land, jeg kunne opdyrke og raffinere. Tilføre det kvalitet med gode råvarer og godt håndværk. Lakrids er som vin. I kvalitetsvin er druetypen, jordbundsforhold samt vejr- og klimaforhold afgørende for den vin du får i glasset. Med lakrids og de smagsnuancer man kan udvikle, handler det især om kvaliteten af lakridsroden samt kvaliteten af de øvrige råvarer, som sukker, mel og olie der indgår i produktionen af lakrids.

Derfor bruger jeg meget tid på at finde den rigtige lakridsrod, med de unikke smagsnoter der gør, at Lakrids by Johan Bülow adskiller sig fra andre lakridsprodukter, fortæller Johan Bülow.

Nu på fly

Lige nu er Lakrids by Johan Bülow aktuel med deres helt særlige juleserie, der består af White Snowball og Black Snowball samt de klassiske lakridser Bronze Classic og Rasberry. Der er arbejdet intenst med at fremtrylle smagene i både White Snowball og Black Snowball.

Et arbejde der har taget seks måneder, og et arbejde der har fokuseret på biddet, den chrispy overflade, balancen mellem syre og sødme samt hvor på tungen de forskellige smage satte sig. Et innovativt udviklingsarbejde hvor der er pillet og justeret i enhver detalje, og hvor forbrugerene i både butikkerne og på web’en gennem forskellige smagsseancer har været med til at sætte det endelige punktum for smag og produkt.

- Vi lytter til vores kunder og er meget interesserede i deres tilbagemeldinger på vores produkter, som vi så justerer efter og tager ved lære af. Om det er den samarbejdsform og interaktion med kunderne, der har resulteret i, at vi netop har fået vores lakrids op at flyve med Emirates Airlines, et af de store flyselskaber i luksuskategorien, skal jeg være usagt. Men en succes er det i hvert fald, at deres First Class kunder nu spiser kvalitetslakridsser fra os. Og vi fortsætter bestemt med at forløse vores ambition om at være på alle kontinenter med Lakrids by Johan Bülow. Nu er vi i hvert fald kommet på vingerne, og så må vi se hvor langt det bærer, siger Johan Bülow.